Marketing Pixel Onderzoek Zeeland

Zeer matig gebruik van marketing pixels onder Zeeuwse bedrijven

Gebruik van marketing pixels onder Zeeuwse bedrijven

Als je geld uitgeeft aan online campagnes, of hiermee aan de slag wilt gaan, dan wil je vast wel weten of het je ook daadwerkelijk geld oplevertDe enige manier om dit helder te krijgen is door marketing pixels te gebruiken. Dit is een klein stukje code op je website welke de activiteiten van website bezoekers registreert. Hierdoor kun je het effect van campagnes meten waar je op korte termijn omzet mee verwacht.

In dit onderzoek onder 500 Zeeuwse bedrijven hebben we in kaart gebracht in welke mate de meeste essentiële marketing pixels (van platformen zoals Google, Facebook, LinkedIn) op hun websites zijn geïnstalleerd. (Of ze ook daadwerkelijk worden benut is nog maar de vraag).

Hieronder gaan we stuk voor stuk in op de onderzochte pixels, maar het wordt al snel duidelijk: Zeeuwse bedrijven benutten nauwelijks de kracht van marketing pixels.

Marketing pixel overzicht

Pixel overzicht - Alle platformen

In bovenstaand overzicht zie je in één oogopslag het gebruik per pixel naast elkaar. Een overgrote meerderheid van 72% heeft Google Analytics op de website geïnstalleerd. Dat betekent dat nog altijd ruim een kwart van de onderzochte bedrijven niet eens bijhoudt hoeveel de bezoekers hun website heeft. Daarnaast is Google Tag Manager het meest geïnstalleerd (29,8%). Het is logisch dat ná Google Analytics, Google Tag Manager het meest vaak is aangetroffen, omdat veel webdevelopers Google Tag Manager gebruiken om de Google Analytics tracking pixel in te laden.

Wil je weten hoe jouw website scoort?

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met met ons privacy statement.

Aantal pixels per website

Aantal pixels - staafdiagram
Aantal pixels actief op website

We hebben ook onderzocht hoeveel van deze essentiële marketing pixels tegelijkertijd op websites geplaatst zijn. Zoals in de inleiding al te lezen is, heeft maar liefst 40,8% van de onderzochte bedrijven slechts 1 marketing pixel geïnstalleerd op de website. 

Google Ads en Facebook Ads zijn verreweg de meest ingezette advertentieplatformen (wereldwijd). Maar zelfs deze pixels worden niet weinig benut (zoals je hieronder kunt zien), laat staan het gebruik van de minder “populaire” advertentieplatformen als Bing Ads (Microsoft) en Twitter Ads.

Pixel gebruik per platform

Google Analytics

De Google Analytics pixel verzamelt basisinformatie van bezoekers en het gebruik van je website. Denk aan bezoekersstromen, verkeersbronnen, pagina weergaves en e-commerce analyseren om je website en campagnes te verbeteren. Google Analytics is te koppelen aan Google Ads, waardoor je rijkere rapportages kunt maken. 

Deze pixel wordt het meest ingezet, meestal om bezoekers van websites te “tellen”. Dat is toch wel het minimale wat je kunt doen, maar ruim een kwart (28%) heeft deze pixel niet geplaatst op de website.

Google Ads

Met de Google Ads pixel kun je het effect van het adverteren via Google Search, YouTube of Display Netwerk (banners) meten. Dus welke zoekwoorden of doelgroepen, of welke advertenties leveren conversies op en wat voor omzet daar tegenover staat. Je kunt daarnaast ook website bezoekers retargeten met advertenties op diezelfde kanalen.

Toch worden de mogelijkheden van deze gigant matig benut. Slechts 6,4% heeft deze pixel op de website geïnstalleerd.

Facebook Ads

Facebook Ads

Door deze pixel kun je het effect van campagnes op Facebook én Instagram meten. Welke posts of campagnes presteren goed binnen de doelgroep, welke zorgen voor conversie én leveren jou geld op. Ook kun je website bezoekers retargeten. 

Ondanks dat je jouw marketinginspanningen op deze twee gigantische social media platformen kunt doormeten, benut slechts een magere 6,8% van deze pixel.

LinkedIn Ads

LinkedIn is over het algemeen op B2B gericht. Wanneer je bijvoorbeeld leads wilt genereren of producten of diensten levert aan andere bedrijven kun je net met de LinkedIn pixel je bezoekers retargeten en conversies meten.

Veel van de onderzochte bedrijven richten zich op B2B, of hebben een B2B-tak. Des te meer opvallend dat nog geen 5% (4,4%) de LinkedIn pixel heeft geïnstalleerd. 

Microsoft Bing Ads

Bing Ads

Slechts 1,6% gebruikt de tracking pixel van Bing. Google is in Nederland onbetwist marktleider op het gebeid van search (zoekmachines). Microsoft’s alternatief heet Bing en biedt veel van de vergelijkbare mogelijkheden als Google Ads. Een voordeel van Bing Ads is dat de kosten per click vaak iets goedkoper zijn dan Google Ads.

Twitter Ads

Twitter Ads

Twitter Ads wordt het minst ingezet onder Zeeuwse adverteerders: 98,8% maakt geen gebruik van de Twitter Ads pixel. Dat dit platform het minst wordt ingezet strookt met de algemene cijfers over social media gebruik onder Nederlanders. Twitter scoort daarin namelijk het laagste.

Google Tag Manager

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een tool om al je pixels te beheren zonder afhankelijk te zijn van een IT-er.  Je kunt hiermee geavanceerde triggers instellen om nog betere inzichten te krijgen en slimmere campagnes te lanceren op basis van specifieke interacties van website bezoekers. Nog geen derde (29,8%) van de websites maakt gebruik van Google Tag Manager.

Conclusie

Maar liefst 40,8% van de onderzochte bedrijven heeft slechts 1 marketing pixel actief op de website. Meer dan een kwart (27,2%) heeft zelfs geen enkele pixel op de website geïnstalleerd en heeft daardoor geen basis inzicht in hoeveel bezoekers de website heeft. 22,8% van de bedrijven heeft twee van de zeven onderzochte pixels geplaatstst op de website. De bedrijven welke drie of meer pixel hebben geïnstalleerd is bij elkaar een magere 9,2%. 

De conclusie – zoals hieronder duidelijk te zien is in de eerste grafiek – is helder: Zeeuwse bedrijven benutten nauwelijks de kracht van marketing pixels.

Wil je weten hoe jouw website scoort?

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met met ons privacy statement.

Achtergrond onderzoek

Voor het onderzoek hebben we ons gericht op een aantal specifieke sectoren (zie afbeelding hieronder). De keuze voor deze specifieke branches is gebaseerd op bepaalde sectoren waarop Fynder Media zich richt.

Branchegegevens CBS 2020

Betrouwbaarheid

De insteek was om een betrouwbaar onderzoek te verrichten onder bedrijven in deze branches. De betrouwbaarheid en validiteit zijn gewaarborgd: De grootte van de populatie is 10.940. Met een standaard foutenmarge van 5% en een betrouwbaarheidsniveau van 95% is de vereiste steekproef 372. Omwille een communicatief aantrekkelijker getal hebben we 500 bedrijven onderzocht.

Methode

Omdat pixels via de broncode op de website worden geïnstalleerd is het vrij eenvoudig om deze data te bekijken. Deze is namelijk voor iedereen toegankelijk via browsers zoals Google Chrome en Firefox. Naast het bekijken van de broncode is gebruik gemaakt van diverse pixel tools (Google Tag Assistant, Facebook Pixel helper, UET Tag Helper, Twitter Pixel helper en Ghostery) welke veelal zelf worden verstrekt door de officiële platformen.