Google Ads

Google Ads, voorheen Google AdWords.

Wanneer mensen over Google Ads horen, denken ze vaak aan tekst advertenties bovenin Google. Dat is inderdaad Google’s meest bekende product. Google Ads is een van de meest populaire advertentieplatforms in de VS en de wereld.

Als je wilt adverteren voor potentiële leads of klanten die geïnteresseerd zijn in jouw product of service, geeft Google Ads je advertentie weer met de meest concurrerende zoekwoorden op Google-advertenties die relevant zijn voor je bedrijf.

Google Ads is door de jaren heen, toen het nog bekend stond als Google AdWords flink geëvolueerd. Als het systeem genoeg data heeft (over tijd) zal Google Ads slim de advertenties doorlopend analyseren en verbeteren om meer mensen te bereiken, zodat de betaalde campagnedoelen kunnen worden behaald.

Google Ads werkt aan de hand van een biedproces (een veiling) waarmee de zoekmachinegigant bepaalt hoeveel een adverteerder (een bedrijf) betaalt voor elke klik op een Google-advertentie. Vaak is het zo dat hoe meer spelers in een veiling dit de prijs opdrijft. Google Ads werkt via een veiling, wat betekent dat verschillende bedrijven bieden op hoeveel ze bereid zijn te besteden aan elke advertentieklik. Ze bieden tegen andere marketeers om te zien hoeveel Google Ads kan betalen elke keer dat een zoeker op jouw advertentie klikt.

Marketeers gebruiken graag PPC-marketing omdat het al snel resultaat kan opleveren. Daarom maakt Google Ads deel uit van veel marketingstrategieën waar we het het meest over hebben.

Je kunt kiezen of je doelgroep globaal of lokaal wordt ingesteld, en je kunt campagnes opzetten die Google automatisch volgt. Door gebruik te maken van conversies, kan je bijhouden welke advertentiecampagnes werken voor de doelgroep, zodat je deze kunt blijven promoten en relevant diensten of producten tonen.

Om een advertentie weer te geven in Google, welke moet matchen met een zoekopdracht moeten adverteerders eerst dezelfde of vergelijkbare zoekwoorden in hun campagnevinvoegen.

Naast zoekadvertenties kun je ook adverteren op YouTube (middels videoadvertenties), Gmail en het Display Netwerk. Het Display Netwerk bestaat uit miljoenen website welke advertentieruimte beschikbaar stellen (via AdSense). Google gebruikt haar Google Ads Auction-functie om te bepalen welke advertenties worden weergegeven via AdSense.

Google Ads werkt samen bijvoorbeeld ook goed samen met Google Analytics om goed getimede advertenties aan je doelgroep weer te geven.